23 april 2018
Schrijven vanuit “ik”
Werkend aan mijn website M for Change begin ik mij af te vragen waarom ik zoveel vanuit “ik” schrijf. Zowel in mijn blogs als op de pagina’s van de website gebruik ik het woord “ik” wel heel vaak. De behoefte om dit te verklaren is groot. Er zit namelijk een duidelijke reden achter.
In salestrainingen en veel social media cursussen wordt geleerd om te schrijven en spreken vanuit het resultaat voor een klant/cliënt. Naar de klant toe schrijven door deze direct aan te spreken. Om een behoefte aan te wakkeren en de oplossing te zijn of te bieden. Sommigen gaan hierin zover dat ze de behoefte van een potentiële klant beïnvloeden, in plaats van de intrinsieke behoefte wakker maken.
Mijn redenen voor het gebruik van het woord “ik”
De reden waarom ik vanuit ‘ik’ spreek en schrijf is tweeledig. De eerste heeft te maken met mijn werkwijze, deze is persoonlijk en biedt ruimte. Daarbij schroom ik kwetsbaarheid niet, niet bij mijzelf en niet van diegene tegenover mij. De openheid van kwetsbaarheid is authentiek en spreekt eerlijk. Deze wakkert intrinsieke behoefte écht aan.
De tweede reden is omdat ik niets kan en wil invullen voor de ander. Ik wil je nergens toe bewegen dat niet vanuit je eigen verlangens komt of waar jij geen behoefte aan hebt.
En ja, het kan zijn dat het slechts een drempel of angst is die je tegenhoudt om jezelf te gaan zien zoals je bent. Dan nog ben jíj degene die beslist of en wanneer je deze angst of drempel over wilt gaan. Niet ik.
Net als ik.
Liefs,
Marije